دارایی های جاری: 

عبارتند از وجه نقد و سایر دارایی هایی که انتظار می رود طی یک سال یا یک چرخه ی عملیاتی هر کدام طولانی تر است، تبدیل شوند، به فروش برسند یا مصرف گردند.
از نظر استاندارد ۱۴ ایران یک دارایی زمانی باید به عنوان دارایی جاری طبقه بندی شود که:

الف) انتظار رود طی چرخه عملیاتی معمول واحد تجاری یا ظرف یکسال از تاریخ ترازنامه، هر کدام طولانی تر است، مصرف یا فروخته شود، یا به وجه نقد یا دارایی دیگری که نقد شدن آن قریب به یقین است، تبدیل شود، یا 

ب) وجه نقد یا معادل وجه نقدی باشد که استفاده از آن محدود نشده است.

 سایر داراییها باید به عنوان داراییهای غیرجاری طبقه بندی شود.

دارایی های غیر جاری (ثابت):

عبارتند از دارایی هایی که در تعریف جاری قرار نمی گیرند و به عبارت دیگر دوامی بیش از یک سال مالی دارند.

 بدهی های جاری: 

عبارتند از تعهداتی که انتظار می رود ظرف یک سال یا یک چرخه عملیاتی، هرکدام طولانی تر است، از طریق واگذاری دارایی های جاری یا ایجاد بدهی های دیگر تصفیه شوند.
بر اساس استاندارد 14 ایران بدهیهای عندالمطالبه که انتظار رود ظرف یکسال از تاریخ ترازنامه مطالبه شود و نیز آن قسمت از بدهیهای بلند مدتی که انتظار رود بر مبنای شرایط قرارداد مربوط، ظرف مدت یک سال از تاریخ ترازنامه به دین حال تبدیل شود جز بدهیهای جاری طبقه بندی و توضیحات کافی در این مورد در یادداشتهای توضیحی ارائه می شود. آن دسته از بدهیها و نیز حصه ای از بدهیهای بلند مدت از قبیل تسهیلات مالی بانکی و غیربانکی، بدهیهای تجاری، بدهی مالیاتی و پیش دریافت از مشتریان که انتظار رود ظرف یکسال از تاریخ ترازنامه تسویه گردد، به عنوان بدهی جاری طبقه بندی می شود. با این حال، حصه ای از یک بدهی بلندمدت که انتظار رود ظرف یک سال از تاریخ ترازنامه تسویه شود، مشروط بر اینکه داراییهای موجود در تاریخ ترازنامه که بازپرداخت آن بدهی از محل آنها صورت می گیرد، به عنوان دارایی جاری طبقه بندی نشده باشد، گاهی اوقات تحت عنوان بدهی بلندمدت طبقه بندی می شود. در مورد اخير افشای مبلغ و شرایط مربوط ممکن است ضرورت یابد.
بدهی های غیر جاری (بلند مدت): عبارتند از بدهی هایی که در تعریف جاری قرار نمی گیرند و به عبارت دیگر سررسیدی بیش از یک سال مالی دارند.

نکته: دارایی ها براساس کارکردشان داخل عناصر ترازنامه طبقه بندی می شوند و این طبقه بندی ممکن است برای شرکت های مختلف متفاوت باشد. مثلا یک ماشین تراش برای شرکت تولید کننده آن، موجودی کالا و برای شرکتی که از آن استفاده می کند ماشین آلات محسوب می گردد.

درباره admin

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *